Mit tanultunk eddig?

Miért éppen ezzel kezdem?
Mert ez most még frissen él bennem. Illetve az a sok kérdés, kétkedés is, amit hallottam, hogy hogy fogom oktatni a gyerekeket, és mi lesz velük, ha nem járnak iskolába, hogy fogják megtanulni, amit kell nekik. És lám, annyi mindent tanultak a fiúk az elmúlt egy hét alatt, amit Prágában, majd utazással, végül pedig Torontóban töltöttünk, hogy szerintem egy cseppet sem "maradtak le" a többiektől.

Mit tanultunk? Sok sok "iskolás dolgot", csak most más helyszínen. A suli elvileg csak egy helyszín kellene, hogy legyen. És oda kell vinni mindenfélét, ha már nem tudunk mindenhová elmenni onnan.

Menjünk sorban. Most csak az első kettő azok közül, amit az előző bejegyzésben felsoroltam.

Matek

Időzónák számolása

De lehet, hogy ez földrajz inkább? Vagy épp egy téma, ahol világosan látszik, hogy a tantárgyak nem elkülönülő egységek? 
Szóval a matek még indulás előtt kezdődött. Dávid egyik volt osztálytársával beszélgetett, és éppen azt számolgatták, hogy ha 6 óra az időeltolódás Torontó és Tata között, akkor mikor tudnak beszélgetni, hogy mindketten ébren legyenek. Ez elvileg nem olyan nagy ördöngősség, de ha hozzávesszük, hogy ebben szerepel napváltás is, akkor egész jó kis agytorna lesz belőle. 
És ebben az a jó, hogy beszélgettek arról is, hogy vannak időzónák a Földön.

Pénzváltás


Hány Forint x Korona? Vajon az Euróban kiírt árért mennyit kellene fizetni Magyarországon? Melyik több, 10 USD vagy 15 CAD? Mikor járnánk jobban, ha Euróval vagy ha Koronával fizetünk? (Már persze, ha lenne Koronánk.)

Belépőjegyek számolása

Mi éri meg jobban? 2 külön jegy vagy egy kombinált jegy? Vajon megéri a családi jegy, ami 2 felnőtt 2 gyerek részére szól akkor is, ha 6 év alatti gyerek ingyen mehet be? Ádám összeadja a jegyek árát, Dávid pedig ellenőrzi az eredményt. (Aztán sajnos nem tudunk bemenni, mert csak készpénzzel, és azon belül is csak Koronával lehet fizetni a prágai "Eiffel-torony" jegypénztárában.)


Oszlopdiagramm értelmezése - a nagy kedvenc

Béreltünk egy autót. Egy vadonatúj Toyota Corollával jöttünk Providence-ből Torontóba. (816 km) Az úton volt alkalmunk diagrammot elemezni. A fiúk nagyon élvezték. 

Ezen a diagrammon látszik, hogy az utóbbi 15 percben percenkénti lebontásban mennyit fogyasztott az autó. Megtanultuk, hogy Amerikában az a jobb, ha minél nagyobb az oszlop magassága. Itt ugyanis a fogysztást nem liter/100km-ben mérik, hanem mérföld/gallonban. Azaz minél több mérfödet tesz meg az autó egy gallon üzemanyagból, annál jobb. (Megtanultuk, hogy egy mérföld kicsit több, mint 1,5 km, és egy gallon közel 4 liter.) 
Tehát a diagrammon a fiúk nyomon követték, hogy éppen mennyit fogyaszt az autó. (A current mező felett lenne kiírva a pillanatnyi fogysztás, ha a képen egy mozgó autóról készült volna a fotó.) Közben szurkoltak, hogy ne nyomjam a gázt, menjen lefelé az út, mert akkor a maximális értéket mutatja a diagramm. Megkerestük persze a minimumot is, amikor a hegyen felfelé mentünk. Közben gyönyörű helyeken autóztunk. 
Tehát a diagrammról leolvastuk a minimum és a maximum értékeket, megkerestük a minimum és a maximum helyét, valamint megbecsültük a legutóbbi 15 perc átlagos fogyasztását. (közben autót kellett cserélnünk, és sajnos a jelenlegi autóban nincs ilyan diagramm, így visszafele mást kell kitalálnunk. :- ( ) 

Olvasás

A gyerekek kaptak egy-egy könyvet, mielőtt elindultunk. Maguknak válaszották a könyvesboltban. 
Dávid Luigi-Garlando: Gól 8 könyvét választotta. Az első hét részt én olvastam fel hangosan, ezt ő olvasta el magának. 2 nap alatt. Hangosan nevetett rajta, másnap pedig elmesélte a legizgalmasabb részeket. (Azóta újra kezdte olvasni.) Aztán pedig elkezdte hangosan olvasni Ádámnak a könyvet az egyik este. 
Ádám a Flóri, a gólkirályt választotta. Prágában este lefekvéskor elkezdte hangosan olvasni a könyvet nem kis meglepetésünkre.
Ha iskolás módon akarnám értékelni az olvasást, akkor azt mondanám, olvasás pipa. Legalábbis a hétre.

Prága előtt kinyomtattam egy kis leírást a látnivalókról az iranypraga.hu oldalról. Dávidra bíztam a feladatot, hogy válassza ki, melyik látnivaló érdekli. Illetve amikor ott álltunk a Károly-híd előtt, akkor övé volt a feladat (?), hogy mondja el, mit lehet tudni a hídról. Szerintem nem volt könnyű a szöveg. De megbírkózott vele. És napról napra szebben, jobban olvas.

A többi tanult dolog szorosabban összefügg a látnivalókkal. Később jön az is.


Megjegyzések